Superfood – co to?

5 min czytania

Co to jest Superfood?

Większość ludzi zna określenie superfoods, ale mogą oni nie wiedzieć, dlaczego są tak super. Można je nazwać superfoods, ponieważ mają wysoką wartość odżywczą. Są one również znane pod tym pojęciem ze względu na ich właściwości antyoksydacyjne i przeciwstarzeniowe. Do tych pokarmów należą jagody goji, jagody acai i zielona herbata. Istnieje również lista superfoods, które nie są tak powszechne na Zachodzie, ale są popularne w Polsce, jak jagody, szczypiorek, czosnek i jarmuż.

Czym jest superżywność, czyli superfoods?

Nie ma ścisłej definicji tego, co stanowi superżywność. Pewne jest natomiast, że  superfoods powinny charakteryzować się wysokim stężeniem minerałów, witamin, antyoksydantów i innych związków ważnych dla zdrowia. Superfoods muszą pochodzić z natury, a ich regularne spożywanie musi przynosić efekty prozdrowotne. Superżywność to owoce, warzywa, zioła (także w formie proszku), napoje i soki.

Superfoods zawierają substancje o działaniu antynowotworowym, antyoksydacyjnym, wzmacniającym naczynia krwionośnym oraz układ odpornościowy. Celem ich obecności w diecie jest dostarczenie jej składników, których brakuje w ”normalnej diecie” lub znajdują się w niej w niewystarczających ilościach.

W dłuższej perspektywie lepiej zbilansowana dieta doprowadzi do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób takich jak: choroby serca, nowotwory i cukrzyca typu 2. Dieta oparta na superfoods może również spowolnić proces starzenia się organizmu.

Kupując superfoods, zwracaj uwagę na ich jakość. Przy rosnącym zapotrzebowaniu na te produkty, sposób ich produkcji, przechowywania i konserwacji może mieć negatywny wpływ na ich jakość. Warto rozważyć certyfikowane produkty z oznaczeniem ”eko”.

Superprodukty to tylko dodatek do normalnej diety. O stanie zdrowia decydują wszelkie zachowania związane ze stylem życia. Ograniczanie się jedynie do włączenia drogich, egzotycznych superfoods nie pomoże nam zmniejszyć ryzyka chorób i uzyskać ładnej sylwetki. Superfoods mogą wzbogacić Twoją codzienną dietę o składniki, których brakuje w klasycznych produktach spożywczych. Jednak jeśli dieta jest pełna wysoko przetworzonej żywności, dodanie superfoods nie zrobi wielkiej różnicy.

Superprodukty, czyli co zaliczamy do superfoods?

Superżywność pochodzi z różnych stron świata. Warto jej spróbować nie tylko ze względu na ich walory prozdrowotne, ale także zastosowania kulinarne. Lista superfoods jest bardzo długa i nie sposób wymienić ich wszystkich.

Jednym z najpopularniejszych superfoods jest bogaty w antyoksydanty zielony jęczmień, dostępny w postaci soku lub trawy jęczmiennej. Ma właściwości przeciwzapalne i wykazuje potencjał działania przeciwnowotworowego. Zawiera duże ilości beta-karotenu, witaminy C, witaminy B czy witaminy E. Jest również źródłem minerałów, w tym wapnia, magnezu, żelaza i cynku. Zawiera chlorofil, białko i błonnik, dlatego można go dodawać do posiłków oraz koktajli.

Mimo że komosa ryżowa i amarantus nie są zbożami, wytwarzają nasiona podobne do tych z pszenicy – bogate w skrobię. Nie zawierają one glutenu. Służą jako źródło energii w postaci węglowodanów. Zapewniają również wysokiej jakości białko. Są bogate w tłuszcze wielo- i jednonienasycone.Zawierają wiele składników mineralnych, m.in. wapń, potas, magnez, fosfor. Zawierają również witaminy z grupy B, beta-karoten oraz witaminę. Ze względu na zawartość błonnika pozytywnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Są alternatywą dla ryżu, pszenicy i jęczmienia.

W ostatnich latach bardzo popularne stały się jagody acai i jagody goji. Są one kopalnią aktywnych związków biologicznych. Obecne są w nich karotenoidy: beta-karoten czy zeaksantyna, białko, tłuszcze nienasycone, flawonoidy (np. kwercetynę, resweratrol), witaminę C, witaminy z grupy B, fosfor, kwasy organiczne, żelazo, magnez, wapń, selen, cynk, miedź.

W jagodach goji występuje grupa substancji, zwanych LBP (kompleks polisacharydowy). Mają one silne działanie przeciwutleniające, wzmacniające układ odpornościowy, antynowotworowe oraz korzystnie wpływające na poziom cholesterolu i trójglicerydów. Zawierają również sporą ilość błonnika.

Superfood – zioła, nasiona, oleje i algi

Superfoods to także zioła, ekstrakty roślinne i nasiona. Możesz znaleźć je przede wszystkim w sklepach ze zdrową żywnością.

  • Siemię lniane, olej lniany – są to produkty bogate w kwasy omega-3, a konkretnie w kwas alfa-linolenowy. Zawierają też witaminę E oraz substancję zwaną witaminą młodości, a dodatkowo obniżają poziom cholesterolu. Są źródłem minerałów takich jak magnez, cynk i żelazo, a także związków śluzowych, powlekających przewód pokarmowy i działających ochronnie. Błonnik pomaga w likwidacji zaparć. Poprawia zdrowie skóry i działa przeciwzapalnie. Powinien być nieodłącznym elementem naszej diety. Aby traktować go jako źródło omega-3, musimy spożywać go w postaci surowej, w olejach tłoczonych na zimno (na przykład dodając do sałatek czy dressingów) lub świeżych nasionach (na przykład jako dodatek do smoothie). Osoby, które cierpią na zapalne choroby jelit mogą stosować siemię lniane w celu złagodzenia objawów.
  • Nasiona chia – to nasiona rośliny znanej jako szałwia hiszpańska. Mają wysoką zawartość kwasu alfa-linolenowego oraz niezbędnego kwasu tłuszczowego omega-3, który jest niezwykle ważny dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Nasiona chia działają przeciwzapalnie i spełniają istotną rolę w zapobieganiu chorobom serca, cukrzycy i niektórym rodzajom raka. Nasiona te zawierają również duże ilości białka i błonnika, które wpływają korzystnie na pracę jelit, poziom cholesterolu we krwi, oczyszczanie wątroby i pośrednio zdrowie błony śluzowej jelit.
  • Czystek – to zioło o dużej zawartości polifenoli, które wykazują silne działanie antyoksydacyjne, pozbywając się niebezpiecznych wolnych rodników, które uszkadzają komórki i tkanki oraz powodują stany zapalne. Nadmiar wolnych rodników przyspiesza procesy starzenia się organizmu. Regularnie spożywany czystek, również w postaci tabletek, wzmacnia układ immunologiczny, podnosi odporność, zmniejszając ryzyko chorób serca oraz cukrzycy typu 2. Ma też działanie przeciwhistaminowe dzięki hamowaniu procesu uwalniania histaminy.
  • Chlorella – to sproszkowana jednokomórkowa zielona alga, która zawiera dużą ilość chlorofilu i cennych białek. Jest źródłem beta-karotenu, cynku oraz innych witamin i minerałów. Odtruwa organizm i wzmacnia układ odpornościowy (stymuluje aktywność limfocytów T i makrofagów), ma potencjał przeciwnowotworowy i działa przeciwbakteryjnie. W zastosowaniu miejscowym wspomaga leczenie stanów zapalnych i gojenie się ran.

Superfood po polsku – superżywność dostępna w każdym sklepie

Superfoods to nie tylko egzotyczne, a co za tym idzie drogie produkty. Jeśli dokładnie przejrzysz zawartość swojej lodówki oraz spiżarni, z pewnością znajdziesz wiele produktów, które nie są w niczym gorsze od chia czy acai.

  • Jagody – to wyjątkowe owoce, które można spotkać w środku lata. Są poważnym konkurentem dla borówek amerykańskich. Stanowią doskonałe źródło przeciwutleniaczy, które działają antystarzeni owo i poprawiają zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Antocyjany nadają im kolor i pomagają wspomagają pracę naczyń krwionośnych i widzenie po zmroku. Jedzenie jagód pomaga obniżyć ryzyko chorób serca. Aktywne składniki tych owoców mogą też wpłynąć korzystnie na poziom cholesterolu.s Jagody są również doskonałym źródłem minerałów, takich jak mangan, miedź, selen, witaminy B, C i PP. Niektóre związki zawarte w jagodach mogą pomóc w uszczelnieniu błony śluzowej żołądka i zwolnić perystaltykę jelit, co może być przydatne w leczeniu biegunki. Zawierają również związki, które są ważne w zapobieganiu nowotworom i insulinooporności.
  • Jarmuż – jest jednym z najpopularniejszych produktów typu superfood w Polsce, należącym do warzyw kapustnych. Zawiera glukozynolany, pełniące ważną rolę w obniżaniu ryzyka zachorowania na raka. Jest doskonałym źródłem karotenoidów, takich jak luteina, zeaksantyna i beta-karoten. Stanowi również źródło silnych antyoksydantów, w tym chlorofilu. Jarmuż to bogactwo witaminy C, K, witamin z grupy B, cynku, magnezu, wapnia i potasu. Posiada jednak też szczawiany i goitrogeny, które zaburzają wchłanialność niektórych substancji odżywczych, dlatego musi być przyjmowany w kontrolowanych kościach. Z pewnością powinny ograniczyć spożywanie warzyw kapustnych osoby z chorobami tarczycy.
  • Cebula – to warzywo bogate w witaminę C. Zawiera związki antyoksydacyjne, takie jak kwercetyna, a ponadto szereg minerałów, takich jak potas, magnez, krzem i cynk. Cebula jest środkiem rozrzedzającym krew, grzybobójczym, a także zwiększającym poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Jednocześnie może przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu LDL. Jest popularnym składnikiem wielu potraw. Jest niedroga i dostępna przez cały rok. Jego właściwości lecznicze znane są od setek lat, podobnie jak czosnku.
  • Czosnek – nic dziwnego, że czosnek nazywany jest przez naturę antybiotykiem. Jest bogatym źródłem flawonoidów, związków siarkowy, saponinów, związków śluzowych, witamin i minerałów takich jak: wapń, kobalt, magnez czy chrom. Temu składowi czosnek zawdzięcza swoje właściwości – efektywnie obniża ryzyko infekcji, ma potencjał antynowotworowy, hamuje rozwój bakterii, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza lepkość krwi, a także pozytywnie wpływa na trawienie. Dodatkowo jest tani i łatwo dostępny, a używa się go w naprawdę wielu przepisach kulinarnych. Szczególnie warto zrobić spore zapasy czosnku w okresie jesienno-zimowym, kiedy to pomaga zadbać o dobrą odporność.

Lista polskich superfoods jest nieskończona. Można na niej umieścić ogrom produktów spożywczych. Są to m.in. syrop z brzozy, pokrzywa, czarnuszka, szczaw, mniszek lekarski, zielona kapusta, pietruszka czy kiszone warzywa. Produkty te zawierają unikalne składniki odżywcze, są ogólnodostępne i niedrogie. Jeśli chcesz uzupełnić swoją dietę o superfoods, w pierwszej kolejności wybierz te, które są przyjazne dla Twojego portfela i dostępne na każdym targu.

Co to jest tapioka? 

mlecznibracia
1 min czytania

Mango lassi

mlecznibracia
31 sec read